Standard GPC pro klasifikaci produktů představuje naprostý základ globální datové synchronizace. Zařazení produktu podle tohoto standardu je v GDSN povinné pro každou vkládanou položku. Podle GPC se seskupují produkty do kategorií výrobků s podobnými vlastnostmi. Každá kategorie má své nezaměnitelné, globálně platné označení.
Globální klasifikace produktu neboli GPC seskupuje výrobky do kategorií na základě jejich vlastností a vztahu k jiným produktům. Tím poskytuje dodavatelům a odběratelům společný jazyk, kterým mohou identifikovat obchodované kategorie zboží. A to nejen v rámci jednoho regionu, ale po celém světě. S pomocí tohoto jazyka lze efektivně řídit obchodní i logistické procesy. GPC tak dodavatelským řetězcům pomáhá rychle reagovat na potřeby spotřebitele. Standard se uplatňuje i v reportingu. Zlepšuje kvalitu a integritu dat a podporuje efektivní vytváření reportů podle produktových kategorií.
Zobrazení relevantních atributů
GDSN pracuje s velkým množstvím produktových informací, které se v rámci jednotlivých segmentů mohou výrazně lišit. Jiné informace potřebují spotřebitelé i obchodníci vědět např. o potravinách, jiné o drogerii nebo elektronice. Zároveň se odlišují i legislativní požadavky na informace povinně uváděné na produktech. Proto se podle GPC kategorie určuje rozsah informací, které jsou o produktu sbírány. Dodavateli se tím usnadňuje způsob zadávání informací do systému, protože se mu zobrazí pouze atributy relevantní pro danou kategorii. Klasifikace je tedy zásadním faktorem pro datovou kvalitu v GDSN: Pokud je produkt zařazený do nesprávné kategorie, dodavatel poskytne chybné či nekompletní informace.
Podle kategorie GPC si odběratel dat může nastavit, jaká produktová data si ze sítě stáhne – například, když dodavatel působí ve více odvětvích najednou. GPC odběrateli garantuje, že získá informace pouze o sortimentu, který jej zajímá.
O struktuře GPC a o tom, jak se standard uplatňuje v category managementu jakož i v celém suppy chainu pro retail, se dočtete více zde.