50 let digitalizace obchodu

12. duben 2021 |
  • Aktuality
| Mikuláš Černý

Dne 31. března 1971 se v New Yorku sešli tehdejší lídři sektoru potravin a rychloobrátkového zboží vč. značek Heinz, General Mills, Kroger a Bristol Meyer a dohodli se na jednotném standardu pro identifikaci obchodních položek. S velkou předvídavostí věřili, že zavedení GTIN bude mít pozitivní vliv i mimo odvětví potravin a že zvýší efektivitu a rychlost dodavatelských řetězců obecně. O několik desetiletí později označila BBC výsledek této iniciativy za jeden z 50 milníků ve vývoji světové ekonomiky.

Americký model brzy následovala Evropa. Počátkem roku 1974 proběhlo setkání delegátů z jedenácti států (Belgie, Dánsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemsko, Norsko, Rakousko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie) – ředitelů velkých maloobchodních společností, výrobců a zástupců EHS (Evropské hospodářské společenství) v Paříži. Ti rozhodli o zavedení jednotného standardu pro automatickou identifikaci položek k usnadnění přeshraničního obchodu v rámci EHS. V roce 1976 byl na základě původního čárového kódu UPC vytvořen nový datový nosič, čárový kód EAN-13, umožňující globální využívání standardní třináctimístné identifikační struktury.

50 years curvasl
Mikuláš Černý
Manažer PR a komunikace
GS1 Czech Republic